check
שירותים אלקטרונים שימושיים לסמסטר של למידה מרחוק | מכון איינשטיין למתמטיקה

שירותים אלקטרונים שימושיים לסמסטר של למידה מרחוק

7 נובמבר, 2020

סמסטר חורף 2020-2021 צפוי להילמד במתכונת משולבת של למידה מהקמפוס ולמידה מרחוק. חלק ניכר מהלימודים יתבצע במתכונת מקוונת. מטרתו של דף זה להציג לסטודנט תוכנות וכלים שימושיים שצפויים לשרתו בחווית הלימוד בסמסטר כזה.

כלים בסיסיים

  • התוכנה "זום"  - (קישור להרשמה בעזרת המייל האוניברסיטאי). רוב השיעורים שלא יעברו בקמפוס יעברו תוך שימוש בתוכנה "zoom". הלינק לכל שיעור יופיעו בדף המודל של הקורס לפני השיעור הרלוונטי. מומלץ, להוריד את התוכנה למחשב ולא להתחבר רק דרך הדפדפן. מומלץ לא להשתמש בטלפון נייד לאורך זמן (הוא מתחמם ונוטה להתנתק).
  • מוּדֶל - זהו הפורטל האלקטרוני של הקורסים שלנו ואנו משתמשים בו ביתר שאת בסמסטר מקוון. הרשאות למודל מתקבלות מיד עם קבלת חשבון אוניברסיטה והרשאות לקורסים מתקבלות לאחר ההרשמה אליהם.
  • הגשת תרגילים אלקטרונית - בסמסטר הקרוב רוב התרגילים יוגשו במודל. ניתן להגיש תרגילים סרוקים או תרגילים שנכתבו במחשב.
    • סריקת תרגילים - סריקת התרגילים לבדיקה צריכה להעשות בסורק או באפליקציית סריקה מתאימה ולא בשימוש ישיר במצלמה של הטלפון. כדאי לסרוק ליד מקור אור ולעבור על הסריקה לפני ההגשה. תוכנות סריקה מומלצות: Adobe Scan Digital PDF Scanner, CamScanner, Microsoft Office Lens - PDF Scanner.
    • כתיבה מתמטית במחשב - (קישור להדרכה לשימוש בLyx) כתיבה מתמטית מומלץ לעשות בשפת Latex. בעברית נוח לכתוב שפה זו באמצעות מעבד התמלילים Lyx (מדריך ל-LyX).

למידה מרחוק במהלך הסמסטר

  • גישה לשיעורים מוקלטים - הקלטות ניתן למצא במודל, בדרך כלל בצד ימין תחת הכותרת "Panopto". בקורסים מסוימים צוות הקורס מעלה את ההקלטות גם למרכז דף המודל של הקורס.
  • קשר לסטודנטים אחרים - למידה בקבוצה והתייעצות חשובים להצלחה בלימודים. בכל קורס יש דף פורום שנועד למטרה זו ומומלץ להשתמש בו. בקורסים רבים פותחים התלמידים קבוצות וואטסאפ ומשתמשים בהן להתכתב בינם לבין עצמם.
  • גישה מרחוק למשאבים אלקטרוניים אוניברסיטאים - (הסבר טכני בקישור) לרב המשאבים האלקטרוניים (ספרים, כתבי עת ומאגרים) מומלץ להתחבר בעזרת שם המשתמש והסיסמה האוניברסיטאים ללא צורך בהתחברות מרחוק לשרתי האוניברסיטה. יש מגוון דרכים להגיע למסך ההתחברות OneHUJI.
    אם לא הצלחת להתחבר בשיטה זאת, ניתן לגשת בצורה מאובטחת ופשוטה דרך שרתי האוניברסיטה.
    אם חסרה גישה אלקטרונית לספר לימוד, או שיש איזו בעייה עם הגישה, אנא פנו לספרייה.
  • עלמה רידר, תכנת הקראה -  (הסבר טכני ולינק להורדה בקישור) עלמה רידר הינה תוכנת הקראת טקסט מרחוק שנרכשה על מנת להקל על סטודנטים וסגל  ובפרט לבעלי לקויות למידה ומוגבלויות המשליכות על יכולת הקריאה והספק הלמידה.

ציוד תקשורת

כדי לאפשר תקשורת טובה עם המרצים ועם תלמידים אחרים בנושאים ויזואליים, מומלץ לרכוש טאבלט עם עט שיכול לעבוד עם זום. מומלץ להתנסות במכשיר לפני רכישתו. קיים מגוון רחב של מכשירים כאלה במחירים ואיכויות שונות. הללו נחלקים לשני סוגים:

  • מכשירים שהם למעשה מחשבים קטנים בפני עצמם (כגון iPad ומכשירי הטאבלט של Samsung). ניתן למצוא מכשירים כאלה בעלות של 1000 ש"ח ומעלה, המחיר עולה ככל שהמסך גדול יותר. יש לוודא שהמכשיר כולל עט.
  • מכשירים שאינם מחשב בעצמם, אלא מתחברים כתוסף חיצוני למחשב אחר, ולפעמים גם לטלפון נייד (כגון מכשירי Wacom, Huion). אלה נקראים לפעמים "טאבלט גרפי" או "לוח כתיבה" והם נוחים יותר מבחינה טכנית. הם נחלקים לבעלי צג וחסרי צג. חסרי הצג זולים יותר, אך דורשים זמן הסתגלות יד-עין ניכר. מכשירים בעלי צג מתאימים בעיקר לעבודה בבית או במשרד, ופחות לעבודה בקמפוס (הם כבדים יחסית ודורשים בדרך כלל מקור מתח חיצוני).