עזרה בלימודים

סדנאות ושעות קבלה

שנה א׳ היא לעיתים קרובות שנה מאתגרת. המכון מפעיל מספר מסגרות שנועדו לעזור לסטודנטים להצליח ולהנות מהלימודים:

  • תרגולים פעילים: בקורסי מתמטיקה המרכזיים של שנה א' אנו מציעים תרגולים פעילים. אלו שעות תגבור שבועיות בקבוצות קטנות בהן פותרים בעיות ומקבלים משוב מחברי צוות הקורס. הניסיון מראה שיש מתאם ברור בין מידת ההשתתפות במפגשים הללו לבין הציון הסופי. ההשתתפות מומלצת בחום.
  • סדנת עזר: הסדנה מיועדת בעיקר לתלמידי שנה א', ומתקיימת בימים א׳-ה׳ בשעות 16:00-18:45, בכפוף ללו"ז שמפורסם בסמוך לתחילת הסמסטר. בסדנה נוכחים בודקים מהקורסים, ברובם תלמידי שנה ג׳ או מוסמך, שניתן להתייעץ איתם בכל נושא מתמטי. תלמידים רבים מגיעים לסדנא כדי לעבוד על שיעורי הבית שלהם ולשאול שאלות במידה שהן מתעוררות.
  • שעות קבלה: לכל המרצים והמתרגלים יש שעות קבלה. מומלץ מאד לנצל הזדמנות זו לשאול שאלות או לבקש הבהרות על החומר המועבר בקורס.

עצות ללמידה יעילה

שנה א׳ היא מאתגרת עבור הרוב המכריע של התלמידים, שכן החומר הנלמד הוא חדש, קשה ורב. מומלץ לפתח הרגלי למידה נכונים, הכוללים:

  • הגעה לשיעורים ותירגולים: אין תחליף להתמודדות בזמן אמת עם החומר. שיעורים מפתחים את היכולת לעקוב אחרי תוכן מתמטי ומאפשרים לשאול שאלות ולהשתתף בלמידה באופן פעיל.
  • השתתפות ושאלת שאלות: השתתפות פעילה עוזרת להפנמת החומר. כדאי לנצל את העובדה שעומד מולכם אדם, ולא ספר או מחשב, לענות על שאלות המרצה ולשאול על דברים שלא הבנתם. זכרו שאם משהו לא ברור לכם – כנראה שיש עוד אחרים שגם להם הוא לא ברור.
  • חזרה על החומר אחרי ההרצאות:  מתמטיקה בנויה בשכבות, לרוב, על מנת להבין את ההרצאה הבאה צריך להבין את ההרצאה הקודמת. לכן, אחרי השיעור חשוב לסגור את הפערים שנוצרו ולחדד את הבנת החומר. השיעור הבא יתחיל מנקודת הסיום של השיעור הקודם ואם לא "תהיו בעניינים", אי-ההבנה צפויה רק להחמיר. היעזרו בסיכומי הרצאות, הקלטות , ספרים וכו׳. תוכלו לוודא שהבנתם רק כאשר תפתרו בעצמכם תרגילים ברמה הנדרשת מהשיעור (קריאת פתרונות היא לא תחליף לפתרון בעצמכם).
  • שילוב של שינון והבנה: מצד אחד, אי אפשר ללמוד מתמטיקה על ידי שינון – רק על ידי הבנה תוכלו להפנים את החומר. מצד שני, ישנו מידע שיש להכיר בדיוק, למשל הגדרות וניסוחים של משפטים. מבלי להכיר חומר זה בדיוק הנדרש, תתקשו להבין את כל מה שבא לאחר מכן, לכן מומלץ לשנן אם צריך. את כל השאר, מומלץ לנסות להבין, וחשוב לזכור כי השינון לבדו אינו מספיק.
  •  הכנת שיעורי הבית: רק על ידי התמודדות ישירה עם החומר תוכלו להבין אותו. באופן כללי קל יותר ללמוד באמצעות התמודדות אישית, אבל מותר ואף מומלץ לשאול ולדבר עם חבריכם ללימודים אחרי עבודה עצמאית.
  • קריאת החומר בספרים: קבלת נקודת מבט נוספת על החומר עוזרת להבנתו. בהרצאה תקבלו את נקודת מבטו של המרצה על החומר. לרוב הספרים המומלצים כחומר רקע לקורס נותנים נקודת מבט אחרת. בנוסף, הם מכילים בתוכם הסברים נוספים ותרגילים. על ידי הרחבת ידיעותיכם, קבלת נקודת מבט נוספת ותרגול נוסף תוכלו להתגבר על קשיים ולפתח את מיומנותכם
  • ניצול המסגרות התומכות: ניצול המסגרות התומכות הרבות מקל על הלמידה. לפרטים בנוגע למסגרות אלה ראו כאן.

חשוב לא לפתוח פער בלימודים. לחומר לוקח זמן "לשקוע" ולכן מאוד לא כדאי לדחות את הלימוד לתקופת הבחינות. חשוב להתמודד ולהתעמק בחומר בזמן אמת.

למידה מרחוק ושירותים אלקטרונים

סמסטר חורף 2020-2021 צפוי להילמד במתכונת משולבת של למידה מהקמפוס ולמידה מרחוק. ישנם מספר עזרים שימושיים שיכולים לשרת את חווית הלימוד של הסטודנטים:

כלים בסיסיים

  • התוכנה "זום"  - (קישור להרשמה בעזרת המייל האוניברסיטאי). רוב השיעורים שלא יעברו בקמפוס יעברו תוך שימוש בתוכנה "zoom". הלינק לכל שיעור יופיעו בדף המודל של הקורס לפני השיעור הרלוונטי. מומלץ, להוריד את התוכנה למחשב ולא להתחבר רק דרך הדפדפן. מומלץ לא להשתמש בטלפון נייד לאורך זמן (הוא מתחמם ונוטה להתנתק).
  • מוּדֶל - זהו הפורטל האלקטרוני של הקורסים שלנו ואנו משתמשים בו ביתר שאת בסמסטר מקוון. הרשאות למודל מתקבלות מיד עם קבלת חשבון אוניברסיטה והרשאות לקורסים מתקבלות לאחר ההרשמה אליהם.
  • הגשת תרגילים אלקטרונית - בסמסטר הקרוב רוב התרגילים יוגשו במודל. ניתן להגיש תרגילים סרוקים או תרגילים שנכתבו במחשב.
    • סריקת תרגילים - סריקת התרגילים לבדיקה צריכה להעשות בסורק או באפליקציית סריקה מתאימה ולא בשימוש ישיר במצלמה של הטלפון. כדאי לסרוק ליד מקור אור ולעבור על הסריקה לפני ההגשה. תוכנות סריקה מומלצות: Adobe Scan Digital PDF Scanner, CamScanner, Microsoft Office Lens - PDF Scanner.
    • כתיבה מתמטית במחשב - (קישור להדרכה לשימוש בLyx) כתיבה מתמטית מומלץ לעשות בשפת Latex. בעברית נוח לכתוב שפה זו באמצעות מעבד התמלילים Lyx (מדריך ל-LyX).

למידה מרחוק במהלך הסמסטר

  • גישה לשיעורים מוקלטים - הקלטות ניתן למצא במודל, בדרך כלל בצד ימין תחת הכותרת "Panopto". בקורסים מסוימים צוות הקורס מעלה את ההקלטות גם למרכז דף המודל של הקורס.
  • קשר לסטודנטים אחרים - למידה בקבוצה והתייעצות חשובים להצלחה בלימודים. בכל קורס יש דף פורום שנועד למטרה זו ומומלץ להשתמש בו. בקורסים רבים פותחים התלמידים קבוצות וואטסאפ ומשתמשים בהן להתכתב בינם לבין עצמם.
  • גישה מרחוק למשאבים אלקטרוניים אוניברסיטאים - (הסבר טכני בקישור) לרב המשאבים האלקטרוניים (ספרים, כתבי עת ומאגרים) מומלץ להתחבר בעזרת שם המשתמש והסיסמה האוניברסיטאים ללא צורך בהתחברות מרחוק לשרתי האוניברסיטה. יש מגוון דרכים להגיע למסך ההתחברות OneHUJI.
    אם לא הצלחת להתחבר בשיטה זאת, ניתן לגשת בצורה מאובטחת ופשוטה דרך שרתי האוניברסיטה.
    אם חסרה גישה אלקטרונית לספר לימוד, או שיש איזו בעייה עם הגישה, אנא פנו לספרייה.
  • עלמה רידר, תכנת הקראה -  (הסבר טכני ולינק להורדה בקישור) עלמה רידר הינה תוכנת הקראת טקסט מרחוק שנרכשה על מנת להקל על סטודנטים וסגל  ובפרט לבעלי לקויות למידה ומוגבלויות המשליכות על יכולת הקריאה והספק הלמידה.
  • כדי לאפשר תקשורת טובה עם המרצים ועם תלמידים אחרים בנושאים ויזואליים, מומלץ לרכוש טאבלט עם עט שיכול לעבוד עם זום.