הכנה וסיוע בלימודים
קורסי הכנה ללימודים
לימודי המתמטיקה באוניברסיטה הנם קשים ואינטנסיביים. מעבר לשליטה מלאה בידע שנרכש בתיכון, הם דורשים מהתלמידים לפתח תוך זמן קצר נקודת מבט חדשה ולרכוש שפה חדשה וכלים חדשים שאינם מוכרים מהלימודים התיכוניים. התכנים המתקדמים וקצב הלימוד הגבוה גורמים לכך שגם תלמידים שהצליחו בלימודיהם התיכוניים מתקשים באוניברסיטה, ואחוזי הכשלון בקורסי שנה א׳ הם לעיתים למעלה משלושים אחוזים.
הכנה לקראת הלימודים, ובכלל זה מפגש מוקדם עם מושגי היסוד של עולם המתמטיקה גבוהה, עשויה לשפר משמעותית את הסיכויים להצליח בשנה א'. כדי להתכונן ללימודים, האוניברסיטה מציעה מגוון קורסי הכנה, אשר מקצתם אף מזכים בנקודות "בונוס" בקורסי סמסטר א'.
מידע על קורסי הכנה לקראת הלימודים
הקורסים מומלצים לתלמידים בכל הרמות, כאשר התלמיד מתאים את קצב הלימוד לרמתו.
עזרה בלימודים
המכון מפעיל מספר מסגרות שנועדו לעזור לסטודנטים להצליח ולהנות מהלימודים:
- סדנת עזר: הסדנה מיועדת בעיקר לתלמידי שנה א'. בסדנה נוכחים בודקים מהקורסים, ברובם תלמידי שנה ג׳ או מוסמך, שניתן להתייעץ איתם בכל נושא מתמטי. תלמידים רבים מגיעים לסדנה כדי לעבוד על שיעורי הבית שלהם ולשאול שאלות במידה שהן מתעוררות. הסדנה מתקיימת באולם קנדה עליון בימים א׳-ד׳ בשעות 16:00-18:45, ובנוסף גם באופן מקוון בזום. את לוח הזמנים המלא של הסדנה תוכלו למצוא כאן.
- תרגולים פעילים: בקורסי מתמטיקה המרכזיים של שנה א' אנו מציעים תרגולים פעילים. אלו שעות תגבור שבועיות בקבוצות קטנות בהן פותרים בעיות ומקבלים משוב מחברי צוות הקורס. הניסיון מראה שיש מתאם ברור בין מידת ההשתתפות במפגשים הללו לבין הציון הסופי. ההשתתפות מומלצת בחום.
- שעות קבלה: לכל המרצים והמתרגלים יש שעות קבלה. מומלץ מאד לנצל הזדמנות זו לשאול שאלות ולבקש הבהרות בנוגע לחומר המועבר בקורס ולתרגילים.
עצות ללמידה יעילה
שנה א׳ היא מאתגרת עבור הרוב המכריע של התלמידים, שכן החומר הנלמד הוא חדש, קשה ורב. מומלץ לפתח הרגלי למידה נכונים, הכוללים:
- הגעה לשיעורים ותירגולים: אין תחליף להתמודדות בזמן אמת עם החומר. שיעורים מפתחים את היכולת לעקוב אחרי תוכן מתמטי ומאפשרים לשאול שאלות ולהשתתף בלמידה באופן פעיל.
- השתתפות ושאלת שאלות: השתתפות פעילה עוזרת להפנמת החומר. כדאי לנצל את העובדה שעומד מולכם אדם, ולא ספר או מחשב, לענות על שאלות המרצה ולשאול על דברים שלא הבנתם. זכרו שאם משהו לא ברור לכם – כנראה שיש סטודנטים נוספים שגם להם הוא לא ברור.
- חזרה על החומר אחרי ההרצאות: מתמטיקה בנויה בשכבות, ובדרך כלל על מנת להבין את ההרצאה הבאה צריך להבין את ההרצאה הקודמת. לכן, אחרי השיעור חשוב לסגור את הפערים שנוצרו ולחדד את הבנת החומר. השיעור הבא יתחיל מנקודת הסיום של השיעור הקודם ואם לא "תהיו בעניינים", אי-ההבנה צפויה רק להחמיר. היעזרו בסיכומי הרצאות, הקלטות, ספרים וכו׳. תוכלו לוודא שהבנתם רק כאשר תפתרו בעצמכם תרגילים ברמה הנדרשת מהשיעור (קריאת פתרונות היא לא תחליף לפתרון בעצמכם).
- הכנת שיעורי הבית: רק על ידי התמודדות ישירה עם החומר תוכלו להבין אותו. באופן כללי קל יותר ללמוד באמצעות התמודדות אישית, אבל מותר ואף מומלץ לשאול ולדבר עם חבריכם ללימודים אחרי עבודה עצמאית.
- שילוב של שינון והבנה: מצד אחד, אי אפשר ללמוד מתמטיקה על ידי שינון – רק על ידי הבנה תוכלו להפנים את החומר. מצד שני, ישנו מידע שיש להכיר בדיוק, למשל הגדרות וניסוחים של משפטים. מבלי להכיר חומר זה בדיוק הנדרש, תתקשו להבין את כל מה שבא לאחר מכן, לכן מומלץ לשנן אם צריך. את כל השאר, מומלץ לנסות להבין, וחשוב לזכור כי השינון לבדו אינו מספיק.
- קריאת החומר בספרים: קבלת נקודת מבט נוספת על החומר עוזרת להבנתו. בהרצאה תקבלו את נקודת מבטו של המרצה על החומר, ופעמים רבות הספרים המומלצים כחומר רקע לקורס יספקו נקודת מבט אחרת. יתר על כן, הספרים מכילים הסברים ותרגילים נוספים.
- ניצול המסגרות התומכות: ניצול המסגרות התומכות הרבות שמציעה האוניברסיטה מקל על הלמידה. לפרטים בנוגע למסגרות אלה ראו כאן.
חשוב לא לפתוח פער בלימודים. לחומר לוקח זמן "לשקוע" ולכן מאוד לא כדאי לדחות את הלימוד לתקופת הבחינות. חשוב להתמודד ולהתעמק בחומר בזמן אמת.
כלים אלקטרונים
ישנם מספר כלים אלקטרונים שיכולים לסייע במהלך הלימודים:
-
מוּדֶל - הפורטל האלקטרוני של הקורסים. הרשאות למודל מתקבלות מיד עם קבלת חשבון אוניברסיטה והרשאות לקורסים מתקבלות לאחר ההרשמה אליהם.
-
הגשת תרגילים אלקטרונית - רוב התרגילים מוגשים במודל. ניתן להגיש תרגילים סרוקים או תרגילים שנכתבו במחשב.
- סריקת תרגילים - סריקת התרגילים לבדיקה צריכה להעשות בסורק או באפליקציית סריקה מתאימה ולא בשימוש ישיר במצלמה של הטלפון. כדאי לסרוק ליד מקור אור ולעבור על הסריקה לפני ההגשה. תוכנות סריקה מומלצות: Adobe Scan Digital PDF Scanner, CamScanner, Microsoft Office Lens - PDF Scanner.
- כתיבה מתמטית במחשב - (קישור להדרכה לשימוש בLyx) כתיבה מתמטית מומלץ לעשות בשפת Latex. בעברית נוח לכתוב שפה זו באמצעות מעבד התמלילים Lyx (מדריך ל-LyX).
- גישה לשיעורים מוקלטים - הקלטות ניתן למצא במודל, בדרך כלל בצד ימין תחת הכותרת "Panopto". בקורסים מסוימים צוות הקורס מעלה את ההקלטות גם למרכז דף המודל של הקורס.
- קשר לסטודנטים אחרים - למידה בקבוצה והתייעצות חשובים להצלחה בלימודים. בכל קורס יש דף פורום שנועד למטרה זו ומומלץ להשתמש בו. בקורסים רבים פותחים התלמידים קבוצות וואטסאפ ומשתמשים בהן להתכתב בינם לבין עצמם.
-
הגשת תרגילים אלקטרונית - רוב התרגילים מוגשים במודל. ניתן להגיש תרגילים סרוקים או תרגילים שנכתבו במחשב.
- התוכנה "זום" - (קישור להרשמה בעזרת המייל האוניברסיטאי). מומלץ להוריד את התוכנה למחשב ולא להתחבר רק באמצעות הדפדפן או טלפון נייד.
- גישה מרחוק למשאבים אלקטרוניים אוניברסיטאים - (הסבר טכני בקישור) לרב המשאבים האלקטרוניים (ספרים, כתבי עת ומאגרים) מומלץ להתחבר בעזרת שם המשתמש והסיסמה האוניברסיטאים ללא צורך בהתחברות מרחוק לשרתי האוניברסיטה. יש מגוון דרכים להגיע למסך ההתחברות OneHUJI. אם לא הצלחת להתחבר בשיטה זאת, ניתן לגשת בצורה מאובטחת ופשוטה דרך שרתי האוניברסיטה. אם חסרה גישה אלקטרונית לספר לימוד, או שיש בעיה עם הגישה, יש לפנות לספרייה.
- תכנת ההקראה עלמה רידר - (הסבר טכני ולינק להורדה בקישור) עלמה רידר הינה תוכנת הקראת טקסט מרחוק שנרכשה על מנת להקל על סטודנטים וסגל, ובפרט על בעלי לקויות למידה ומוגבלויות המשליכות על יכולת הקריאה והספק הלמידה.